Om de Wilde Vaart van de groep een klein beetje aktief te houden werdt in 1995 besloten een wat grotere boot aan te schaffen. Het moest een opknapproject worden waar we aan aantal jaar plezier aan zouden hebben.

Via via kwamen we in contact met Klaas Pater Hij had op zijn werf een oude Wilnisser Hevelaak liggen en vond dat dit de boot was die wij zochten. Met een aardige club mensen gingen wij op stap om deze boot te bekijken. Zoals een goed verkoper betaamd had Klaas Pater niet alleen een goed verkoop verhaal, hij had zelfs een mooie videoband die hij ons kon laten zien van het zusterschip van deze boot.

Het was een spectaculaire videoband waarop te zien was hoe een soortgelijke aak bijna 45 graden uit het water kwam, het water sloeg over de dekluiken heen. Onze voorzitter Jan was er een momentje stil van voor hij verzuchte “hier krijg je toch een krul van in je… “ Het was dan ook snel beslist. De boot werd na wat onderhandelen aangekocht. Het schip had meteen al een naam, hoe kan het ook anders "Jan Krul"?.

Deze aak heeft vroeger door het Westland gevaren met Vee en turf. Helaas was het schip op het moment dat wij het kochten net in gebruik geweest als woonschip. Dikke plakken cement lagen erin.

Gelukkig mocht de Jan Krul voorlopig op de werf van Klaas Pater blijven liggen. Hier werd een aantal zaterdag hard gewerkt. Het beton werd eruit gesloopt. Met bikhamertjes werd alles kaal gehaald, klinknagels vervangen, en lekken gedicht.

Er werden nieuwe dekken en een nieuw roefje ingezet. Het staal wat we daar voor nodig hadden werd gesponspord door de Hoogovens. Zij leverde ons het staal op maat gesneden aan.

Ondertussen had onze penningmeester een verschrikkelijk mooie deal gesloten met Braspenning. Een zandstraalbedrijf in Amsterdam Noord. Brasspenning straal en coat o.a. pijlers voor bruggen. In hun gigantische loods was nog wel een plekje over voor onze aak. Zij zouden hem dan in een verloren uurtje wel even stralen. Meteen na het stralen hebben zij ook de eerste laag coating erover gespoten. Omdat de aak niet erg in de weg lag mocht hij de rest van de winter ook blijven liggen. Zodat wij menig avond in de grote hal aan het schilderen gingen. Zes lagen twee componentenverf gingen erop. Dit alles gesponsoord door Sigma Coatings.

Na deze grote opknapbeurt zag onze aak er weer fantastisch uit en kon hij naar Muiden. Nu begon het afwerken. Van aannemer Lakeman kregen wij een groot aantal platen betonplex. Hiervan werd de vloer gelegd en de dekluiken gemaakt. Over deze dekluiken werden dikke zeilen gespannen.

Natuurlijk hadden we nu een mooi schip dat helaas nog niet vaar klaar was. Hiervoor moest al het houtwerk en de zeilen nog geregeld worden. Via, via kregen wij twee zwaarden van iemand die een schip gekocht had om in te gaan wonen. Helaas waren deze niet in al te beste staat. De zwaarden hebben een week of acht in het fort gelegen. Alle slechte stukken werden eruit geslepen. Hier werden nieuwe stukken ingezet en met een speciale houtvuller werden de kieren opgevuld. Hierna werden ze 6 maal in de UV bestendige lak gezet.

Ondertussen hadden we de oude giek en mast van de Lis, eigenaresse Leone Oosterbroek gekregen. Natuurlijk waren beide niet op maat. Do Mulder maakte ze precies op de juiste maat. Hierna werden ze lopend op een kar naar de loods van Dhr. Ruiter gebracht waar we zo op onze gemak konden lakken.

Een gebruik roer konden we helaas niet vinden. Gelukkig kwam Do Mulder ons tegemoed en maakt een schitterend roer en helmstok voor een redelijke prijs.

Het enige wat we nu nog nodig hadden om te kunnen zeilen waren de zeilen. Dhr. de Wit, ouder van een zeeverkenner rekende precies uit hoe groot ze moesten zijn. Zeilmakerij de Vries uit Muiden leverde de zeilen tegen een behoorlijke korting.

In de week voor de hardzeildagen van 1997 was onze aak zeilklaar. Nog snel even werd een testvaart gemaakt. Helaas bleek de aak veel te licht. Zodra de giek overboord ging ging de boot bijna om. In allereil werden nog 500 stoeptegels als balast in het ruim gebracht.

Met deze stoeptegels werden we als amateurs mooi 3e tijdens onze eerste wedstrijd!

Inmiddels zijn de stoeptegels verruild voor broodjes lood en is er het een en ander opgeknapt en verbeterd aan onze aak.